Únor 2018

U řeky nebo pod Petrovem?

26. února 2018 v 10:58
Debata o přesunu brněnského nádraží opět ožívá a jde do dalšího finále. Vypadá to, že přesun nádraží už je na spadnutí. Dnes jej nejspíš schválí brněnské zastupitelstvo, v květnu pošle Evropská unie peníze a někdy v srpnu se třeba začne konečně stavět. Rychlost stavby je pak prezentovaná jako nejzásadnější výhoda přesunu, protože jinak obě varianty vychází plus mínus na stejno. Přesto mám z plánované stavby nového moderního nádraží obavy.Ten strach pramení z mých vlastních zkušeností se životem a cestováním MHD po Brně a okolí.
Bohužel musím často jezdit do práce a z práce ze Zvonařky, která je opravdovou ostudou města Brna. Ani nádraží v Bělehradě v době, kdy v jeho okolí tábořily stovky afghánských utečenců, nepůsobilo tak depresivně a apokalypticky jako Zvonařka za normálního provozu. A teprve po 40 letech provozu jsme se dočkali strategického projektu Plotní, který přivede šalinu přímo k nádraží. Nicméně si nejsem jista, zda tento strategický projekt, který zkomplikuje dopravu po Brně nejméně na 30 měsíců bere v potaz plánovaný přesun nádraží.
Už v devadesátých letech mi slibovali, že se dočkám studia na modernizovaném kampusu v Bohunicích. Nakonec byl otevřen až v roce 2008 a dnes teprve diskutujeme o tom, jak tam přivést šalinu. Jezdila a jezdím tam často přeplněnou šedesátkou a není o co stát.
Pracovala jsem také v kancelářích na Holandské, kam byl první autobus přiveden asi pět let poté, co tam začali pracovat první zaměstnanci. Než chodit pěšky od Ronda, hodně lidí jelo raději autem. O tom, že by nová linka byla navržena už před otevřením nového technologického parku či administrativního centra si můžu nechat jen zdát.
Na základě těchto zkušeností jsem opravdu velice skeptická co se týče MHD u nového nádraží. O samotnou budovu strach nemám, horší než na Zvonařce to snad nebude, ale
nikdo mě bohužel zatím nepřesvědčil, že varianta Řeka relativně fungující brněnskou MHD nenaruší a nezkomplikuje. Obávám se, že se opět dočkám přesunutého nádraží, ke kterému budu muset chodit pěšky, tak jak jsem chodila ze ze Zvonařky na Hlavní nádraží. Tehdy mi to tak nevadilo, protože jsem byla mladá a nevěděla jsem, že by to mohlo být lepší. Prosím, poučme se z vlastních chyb a ať už bude nádraží u řeky nebo pod Petrovem, udělejme ho tak, aby sloužilo hlavně cestujícím!